Friday, 15 April 2011

Jangan Bunuh Diri.

salam all...

lately ni emosi bercampur baur. yelah, exam is around the corner.. aishh.. tak sempat corner dah exam agaknya. 

i know that i need to struggle. my friends pon banyak motivate 'kau boleh...kau boleh punye.. eh, kau boleh lahhh' 

tapi tu tak cukup. aku perlukan lebih dari sekadar motivation. so, apa yang kita perlukan bila diri hampir biol dek kertas - kertas yang bertaburan di depan mata? yes, do'a. tapi jangan dah nak biol baru nak berdo'a. tu sangat tak wajar ye. do'a lah sekerapnya. Allah tu maha mendengar. kesusahan yang Dia bagi adalah untuk menguji hamba-hambanya sama ada bersyukur atau tak. sama ada dapat terima atau tak. 


oleh kerana hati yang tidak berupaya melawan perasaan sendiri ini, i selalu dapat tazkirah petang freeee dari yang berhormat rakan- rakan. :)

i pernah berfikir, kenapa ada orang yang tak solat pon, tak berdo'a pon. tak tutup aurat pon, tak buat pon apa yang Allah suruh.. tapi, dia berjaya serba serbi dalam hidup dia. istighfar banyak-banyak sebab apa yang dia dapat tu mendekatkan diri dia dengan Istidraj. 
semakin banyak nikmat yang dia dapat, semakin jauh dia dengan penciptanya. Nau'zubillah.

berdoalah supaya kita dijauhi dari ujian Allah yang berbentuk Istidraj. bagai tersedar dari mimpi, cepat-cepat bersyukur dengan nikmat yang kita dapat sekarang. even test sume teruk-teruk walaupun dah study, dengan carry mark yang sikit, kita tak boleh patah semangat sekarang. mungkin nikmat kejayaan tu kita tak dapat sekarang. rezeki Allah tu dah ditentukan pada setiap hambanya. hanya perlukan sidikit kesabaran. 


wah.. wah.. berceramah kau surina. tapi ni betul beb... bersyukur dengan rezeki yang kita dapat sekarang *notice yang rezeki tu datang dalam perbagai cara. tiap kali solat ucap Alhamdulillah walaupun baru dapat paper exam yang teruk markahnya. rezeki yang Allah nak bagi sampai situ. kita hanya perlu usaha lebih sikit. bare in mind itu adalah ujian dari segi kehidupan pulak. 

ada rase ter motivated tak? hikhikhik... ;p

p/s : penulis bercakap mengikut pengalaman sendiri. alhamdulillah biol beliau dah kurang sikit. :) jangan bunuh diri kalau tension, bunuh lah buah-buahan supaya kita dapat makan dan kenyang. 

till meet next entry. xoxo